недеља, 3. мај 2015.

Montesori i ritam dana

Nikada nisam bila dobra u pridržavanju rasporeda. Oduvek mi se činilo da sve što je veštački nametnuto ne može da bude tako učinkovito kao organski procesi koji uplovljavaju jedan u drugi. Verovatno zbog toga nikada nisam bila uspešna u pridržavanju rasporeda, ni u školi, a ni u poslu. Na svu sreću imam veoma kreativno zanimanje pa mi je dozvoljeno da posvetim individualnu pažnju osobi ili situaciji, te da shodno njoj i reagujem.

 No, pisala sam juče koliko je bitno u proleće ne izgubiti fokus, ne zaneti se, ne odleteti kao maslačak, i napisala sam sebi mali podsetnik stvari na kojima bih želela da radim. U ovome mi pomaže ritam dana. Velika je razlika između ritma i rasporeda. Raspored znači buđenje u 7, doručak u 8, a rad sa decom u 9, za razliku od njega ritam znači da se nakon ustajanja doručkuje, i da uvek posle doručka sledi rad sa decom; dakle dozvoljava da doručak traje i sat ipo ukoliko je to potrebno i ne ograničava nas vremenski. Veoma je bitno da nam je ritam dana sinhronizovan sa disanjem, aktivnim i pasivnim fazama. Naprimer buđenje je udah, aktivnost, spremanje, a doručak je izdah, opuštanje, druženje, rad sa decom je udah, akcija, a potom deca mogu da se igraju dok mi na primer čitamo, što predstavlja izdah. Osećam da je ovakav koncept dana recept za balans i  zdravlje porodice. Tako je danas i bilo :)

Jutro je počelo ovako




A malo posle doručka bebe su zaspale i tada smo Dar i ja mogli da počnemo da radimo. Današnja tema nam je bila geografija i hemisfere.

Pričvrstila sam mu paus papir na monitor kompjutera i uz pomoć obične olovke opcrtao je oblike kontinenata.


U montesori sistemu svaki kontinent ima svoju boju, pa je tako detetu lakše da zapamti oblik kontinenta i informacije koje uči vezane za njega.

Šestarom je nacrtao hemisfere na plavom papiru i izrezao ih je,


a onda se vratio opcrtavanju ostalih kontinenata.



Kada je opcrtavanje bilo gotovo, uz pomoc flomastera je obojio kontinente.



 Kontinente je isekao i lepkom pričvrstio za hemisfere.



Nakon što se odmorio od posla, od plastelina je napravio loptu -sferu, i dodao joj kontinente u zelenoj boji, a potom smo tu sferu isekli na pola i dobili hemisferu.



Onda smo je spljeskali kako bi Dar još bolje uočio šta predstavlja mapa hemisfera.



Smatram da je rad sa decom u ranom uzrastu od presudnog značaja za njihovo kasnije razvijanje ličnosti. Mislim da su deca sa kojom se radi punija samopouzdanja i spremnija za polazak u školu. Marija Montesori je među prvima uočila koliko mala deca vole da rade, uče i oponašaju odrasle, kako bi što bolje razumela svet i svoje mesto u njemu. Nažalost, umesto da iskoristimo osetljivost ovog perioda, mi kao odrasli im nudimo igračke, i to čudovišta ili lutke koje su karikatura ženstvenosti. Nažalost, moje je iskustvo da montesori pristup kod drugih roditelja i učitelja izaziva tumačenje i etiketu preambicioznog roditelja, te se nameće stav da dete do škole ne treba da uči već isključivo da se igra, tj. da ima svoje detinjstvo. Naravno, razumem ovakav pogled, ali se sa njim ne slažem, već mislim da treba pratiti samo dete i detetova interesovanja, i raditi sa svojom decom kako bi razvili što više veština i dobili znanja o svetu u kome se nalaze da bi što bolje razumeli sebe i svoje okruženje, te postali samopouzdane i sigurne ličnosti. <3

Montesori princip počinje od rođenja, pa postoji niz materijala koje je dr. Montesori osmislila za bebe. Oni su po pravilu od prirodnih materijala, lepi i jednostavni, ali nažalost preskupi. Već neko vreme sam želela ovakvu igračku za svoje bebe:

Danas sam imala inspiraciju da napravim jednostavnu varijantu ovakvog materijala. Uz pomoć ove igračke beba vežba svoju motoriku, uči o sili gravitacije, prepoznaje oblike i shvata uzročno-posledične akcije. Naravno, bebe vole da ispuštaju stvari, te im ovakva radnja pričinjava veliko zadovoljstvo.

Imam naviku da nikada ne bacam kartonske kutije, pa mi je za ovu priliku poslužila kutija od cipela. Isekla sam je u željenom obliku i akrilnom bojom prefarbala celu u belo kako bi dete što bolje uočilo lopticu ili valjak u boji.


kutija se suši napolju


Bebe su bile veoma radoznale po pitanju kutije, probale su da ubace kroz rupicu najraznovrsnije predmete, pa planiram da podmetnem neki mali predmet ispod kutije kako bi uočile način na koji se tela kreću pod uglom :) Sledi kratak video našeg eksperimenta.


Dan je bio divan, uspela sam da svakom detetu dam pažnju, brižljivo spremljenu hranu, puno poljubaca i uspavanki. Hvala Bogu za sve.


4 коментара:

  1. Jako mi se sviđa kako si opisala razliku između ritma dana i rasporeda! Nikada nisam bila "disciplinovana" da sledim unapred određen raspored, a stalno sam pokušavala da unesem organizaciju u svoj život. Tek pre nekoliko godina sam počela da živim u skladu sa ritmom dana, kako si ti to nazvala, da prosto radim ono što osećam da treba a istovremeno i da pazim da budem fokusirana da ne bih odlutala. Inače ova kutija za bebu mi se jako sviđa i napraviću i ja jednu takvu :D

    ОдговориИзбриши
  2. Hvala od srca <3 Jedva čekam da vidim tvoju kutiju za bebu i njenu reakciju :-)

    ОдговориИзбриши