четвртак, 22. октобар 2015.

Montesori praktičan rad

Jedan od najzanimljivijih aspekata pedagogije montesori jeste rano uključivanje deteta u rad, stvaranje radnih navika, pomaganje dečije samostalnosti koja neminovno dovodi do većeg samopouzdanja i svesnosti sebe i okoline. Nažalost, primećujem da sve više udaljavamo decu od rada. Najtipičnije mišljenje iz mog okruženja je to, da deca dok su mala trebaju isključivo da se igraju i uživaju, (pod uživanjem se podrazumeva odsustvo rada), te da će puno raditi kad krenu u školu, i kasnije kroz život. Ovakve namere, iako u načelu plemenite, mogu da budu veoma štetne, jer sasvim nepripremljeno dete pristiže u prvi razred gde se suočava sa obavezama za koje nije spremno, i često reaguje otporom i težnjom da se vrati u pređašnje stanje bezbrižnosti. Istina je međutim, da deca urođeno vole rad. Rad je u čovekovoj biti, u srži ličnosti, i bez rada postajemo apatični, bezvoljni, mrzovoljni, opsedaju nas nekonstruktivne misli i upadamo u ono što Pravoslavlje zove uninije i smatra kao opasnost za ljudsku dušu.


Jednostavan primer jeste malo dete kome možete da date lutku i da mu kažete da se igra dok vi kuvate, i da mu date izbor: da se igra sa lutkom, ili da pomaže u nameštanju stola, seckanju salate, pripremi jela....sva deca koju poznajem izabrala bi ovo drugo bez razmišljanja :-) Marija Montesori je ovo veoma rano uočila i razvila je vežbe koje pomažu detetu da se osamostali, i stekne radne navike. Dete stiče veštine, vežba finu i grubu motoriku, koncentraciju, fokus, smanjuju se izlivi besa koji su često odraz nesposobnosti da dete nešto samo uradi, i još mnogo toga. Sa praktičnim radom se počinje oko druge godine života, zavisi od interesovanja i spremnosti deteta. Postoje klasične montesori metode ove vrste rada, ali kada se razume princip koji stoji iza njih mogućnosti postaju nebrojene.

Vežba presipanja. Potreban je poslužavnik, i dve staklene tegle ili bokala od kojih je levi napunjen do pola pirinčem. Dete treba da prespe sadržaj iz levog bokala u desni, a da pri tom ne prospe zrna. Uvek počnite od leva ka desnom jer tako se kasnije razvija pisanje, i uvek prvo pokažite detetu vežbu, sa što lepšim i gracioznijim pokretima, obavezno koristeći pravo staklo kako bi dete naučilo da se nosi sa realnim okruženjem što pre. Kada se ova vežba savlada, možete da pređete na presipanje vode, ali uvek obezbedite sunđerčić ili krpicu, kako bi dete moglo samo da počisti eventualne nezgode.

Kada je vežba savladana dete može da uči da koristi npr. levak

Dete uči kako se postavlja sto. Osnove se nacrtaju na većoj salveti ili podmetaču.


Ovde (nekada davno) Zvezdica i Dar vežbaju presipanje sa prosom i usitnjavanje ljuske od jajeta u avanu


 Rešenje kako dete samo da sipa sebi vodu i počisti eventualan nered


 Restauracija stola, tata pokazuje kako se šmirgla drvo

 Dar, uz pomoć šprica, ima zadatk da prenese vodu iz jedne činije u drugu


Zvezdica, uz pomoć sunđera treba da prenese vodu iz jedne u drugu činiju

 Učenje zakopčavanja i odkopčavanja uz pomoć ramova



Presipanje i sortiranje
 Zakucavanje ekserčića


Slike i jasno sortiranje dečije garderobe pomaže najmlađima da se sami obuku


I najmlađi vole da ubacuju stvari u flašu, mi ovo radimo sa orasima

Briga o biljkama, pranje lišća
 
 Nizanje

Poliranje srebra
 Pakovanje kofera za put. Recimo šta pakuješ za Afriku? A za Južni pol?

 Ređanje uz pomoć hvataljki

 Prebacivanje predmeta uz pomoć cediljke

Pranje školjke

Kupanje lutke

Sortiranje po veličini

Prebacivanje uz pomoć kašike

Pranje stolice

Spravljanje mrvica od hleba

Šivenje, ušivanje, vez

Glancanje i poliranje ogledala

Čišćenje cipela

Neka praktični radovi oslikavaju godišnje doba kako bi dete imalo kompletniji doživljaj sebe i okoline, npr. pranje školjke leti, i čišćenje čizmica zimi. Takođe je važno da je dete što samostalnije u svom okruženju, a to je na kraju krajeva bolje i lakše za sve ukućane. Potrebno je malo...stalak u kupatilu da dohvati lavabo, svaka stvar na svom mestu da zna gde šta da uzme i vrati, produžeci da dohvati svetlo, i sl. Toliko suza mogu da se spreče ukoliko ambijent prilagodimo detetu i naučimo ga kako da živi u njemu. Uživajte!!!!




2 коментара: